Controlesysteem bandenspanning verplicht vanaf juli 2024
Vanaf 6 juli 2024 moeten alle nieuwe opleggers in de EU verplicht uitgerust zijn met een bandenspanningscontrolesysteem, minimum het standaard TPMS systeem. Deze wetgeving verhoogt de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers, bespaart brandstofkosten en verlengt de levensduur van de banden.
TPMS, afkorting voor Tyre Pressure Monitoring System, meet de bandenspanning en geeft een waarschuwing wanneer de spanning afwijkt. Wanneer er verlies van druk is in de banden, krijgt de chauffeur hiervan melding door het ‘lekke band’ icoontje op het dashboard. Het systeem zorgt ervoor dat de conditie van de banden optimaal blijft en voorkomt klapbanden die een belangrijke oorzaak zijn van verkeersongevallen. Daarnaast zorgt een correcte bandenspanning voor een veiliger weggedrag en een kortere remweg. Je bespaart ook op brandstofkosten en er is bijgevolg minder CO²-uitstoot. Bijkomend zal het voertuig ook minder stilstaan en kostenefficiënter ingezet kunnen worden.
Verschil met TPRS systeem
TPRS, afkorting voor Tyre Pressure Refill System gaat nog een stap verder en pompt automatisch lucht bij wanneer de bandenspanning onder een bepaald niveau zakt. Banden worden bijgeblazen tijdens het rijden én in stilstand. Elk bandventiel is verbonden met het midden van het aslichaam dat onder druk wordt gezet met een step-up ventiel dat de luchtdruk op 9 bar houdt.
Voordelen van TPMS en TPRS
Alle opleggers die vanaf juli 2024 voor het eerst ingeschreven worden, moeten over een bandenspanningscontrolesysteem beschikken. Maar wat zijn nu precies de voordelen?
- Verbeterde verkeersveiligheid
- Kortere remweg
- Minder stilstand
- Besparen op brandstof & minder CO²-uitstoot
- Verlengt de levensduur van banden